de slag om de klerewereld kleding garderobe

Het is tijd om je garderobe te updaten!

Met grote letters kwam het mijn inbox binnen: Het is tijd om je garderobe te updaten. Dus ik klik natuurlijk meteen door want je wilt niks missen. Natuurlijk is dat dikke bullshit, want waar zou ik op uit komen? Op de website van een grote winkelketen, die het niet altijd even ruim neemt met de groene voetafdruk die ze achterlaten of geven om de werkomstandigheden van werknemers.

Clickbait

En toch denk ik dat het een goede manier is om mensen te trekken. Want het is de ultieme clickbait. Iedereen zal nu de lente eraan komt ook echt denken: Ze hebben gelijk, het wordt ook tijd om mijn garderobe te updaten. En hup! Klik! Voor je het weet zit je op de website door de nieuwe mode items te bladeren en 20 jurkjes, kaftans, jumpsuits en broekjes in je winkelmandje te droppen. Voordat je dat doet, wil ik zeggen: Ho! Stop! Het hoeft niet.

de slag om de klerewereld kleding garderobe

Marketing truc voor een grotere garderobe

Nee, je hoeft niet je garderobe te updaten met de laatste items. Je denkt dat je dat moet doen omdat we gevoelig zijn voor marketing. Geloof me, ik ben dat ook. Als ze op tv zeggen dat ik deze gadget absoluut moet hebben, dan denk ik vluchtig dat ze gelijk hebben. Als ik bloggers zie rondlopen met een nieuwe camera die ze hebben gekregen en mee vloggen denk ik: Als ik succesvol wil zijn, moet ik dat ding HEBBEN. Ik schreef niet voor niets al eens eerder over hebben, hebben, hebben. Ik ben nou eenmaal ook maar een mens.

Use your brain

Het voordeel is dat we als mens ook kunnen nadenken. En nadenken helpt iedereen een stuk verder. Want als je erbij stil staat kom je tot de conclusie dat je al heel veel kleding in huis hebt. Of dat je een item niet nodig hebt omdat het niet een significant voordeel aan je leven levert. Thank you brains. Het helpt mij altijd om even rustig stil te staan bij wat ze me aanbieden en of het waarde aan mijn leven toevoegt. En meestal is het antwoord nee!

Minimalisme

Ik hoop dan ook dat jij voortaan eerst nadenkt voordat je je laat leiden door simpele marketing om alleen maar meer spullen te kopen, te gebruiken en vervolgens weer weg te gooien. KonMari en minimalisme zijn naast duurzaam ook erg handig om te gebruiken: Does this spark joy? Of zoals The Minimalists zeggen: Does this add value to your life? Twee heel handige vragen die ik mij tegenwoordig regelmatig afvraag. Dus bedankt, grote winkelketen. Maar ik denk maar één ding bij een clickbait titel als die van jullie: DELETE!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Delen is geweldig!Buffer this pageShare on Facebook3Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Print this pageShare on Tumblr0Email this to someone

2 comments

  • Ilana Astrid

    Sterke reactie, meid. Geen slaaf meer aan reclames! Woot!

    Eventueel een tip om gelijk je bij die nieuwsbrief uit te schrijven. Als ze nu dat soort reclame sturen, sturen ze dat soort reclames vast nog wel vaker.

    En andere tip is, om nieuwe aanschaffen gewoon een week op te schuiven. Als ik over een week nog vind dat het belangrijk is, dan kan ik daar eens kalm naar kijken.

    Nog een ander idee is om met het nieuwe seizoen in aantocht juist de garderobe eens onder de loep te nemen. Wat heb ik niet gedragen deze winter? Wat vind ik niet meer leuk of past niet meer of is nu te oud voor de lente en zomer?

    Juist uitmesten ipv aanschaffen. Je kan tenslotte pas weten of je garderobe wel of niet toereikend is als je goed op orde hebt wat je hebt!

    • Nancy

      Heel herkenbaar en al jouw tips pas ik inderdaad toe. Ik heb me voor de meeste nieuwsbrieven uitgeschreven en wacht meestal met een aankoop tot ik zeker weet dat ik het wil en/of moet hebben. Dat uitmesten is ook een goed idee, maar ben ik iets minder goed in haha.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *