Influencers die aan greenwashing doen
Ik wil al jaren een groenere toekomst. En ik heb het gevoel dat steeds meer mensen dat willen. Jongeren willen de wereld en de natuur redden. Vegetarisch of veganistisch eten komt volledig uit het verdomde hoekje. Er is meer aandacht voor groen doen. En met die nieuwe trend heb je vaak bedrijven die een graantje willen meepikken en zich profileren als groen. Over het algemeen gaat het dan over greenwashing van producten of merken. Vandaag wil ik het hebben over influencers die aan greenwashing doen.
First of all: wat is greenwashing?
Greenwashing is een manier om een merk groener en duurzamer te doen overkomen dan dat het in werkelijkheid is. Dat kan door allerlei handige marketingtrucs. Zoals een bedrijf dat de nadruk legt op groene kolencentrales. Kolencentrales zijn niet duurzaam, dus als ze dan groener zijn, maakt ze dat niet ineens wel duurzaam. Het is een vorm van misleiding.
Misleiding door goede marketing
Een voorbeeld van misleiding door goede marketing is het keurmerk ‘bewuste keuze’. Dit vinkje is in de markt gezet door een levensmiddelen fabrikant om hun producten gezonder over te laten komen. Als je het product koopt en je ziet een vinkje met bewuste keuze, dan denk je dat je goed bezig bent. Maar het is geen officieel keurmerk, dat vinkje is zelf bedacht. Doordat wij als consumenten soms niet goed geïnformeerd zijn, helpt een nepkeurmerk en een vinkje bij de gedachte dat iets gezond is. Wat aanzet tot aankoop van het desbetreffende product.
Super ecologische fair foods op bewuste wijze geproduceerd
Hetzelfde geldt voor producten die tegenwoordig op de markt komen met hippe namen en/of loze beloften. Zo kan je de volgende bewoordingen op een verpakking tegen komen: groen, eco, bewust, gezond, super, healthy etc. Deze woorden zijn niet gecontroleerd en geen keurmerk. Het zijn simpele marketingtrucs om een product interessant te maken voor een breed publiek. Om zeker te weten of iets duurzaam is, is het verstandig om het hele etiket te lezen. En om je beter in de organisatie of het merk in te lezen.
Ik influence je de moeder
En aangezien influencers je de moeder influencen (want dat is hun business en dat snap ik) worden deze mensen soms ingezet door bedrijven om reclame te maken. Hier worden influencers voor betaald en het is daarom goed om vragen te stellen en dieper onderzoek te doen bij samenwerkingen.
Greenwashing influencers
Samenwerkingen zijn belangrijk voor influencers, want dat is waar hun inkomsten van af hangen. Er zijn influencers die dit ethisch aanpakken en alleen campagnes of samenwerkingen doen waar ze achter staan en die bij hun als persoon en hun lifestyle of visie passen. Vaak staat het beschreven op hun site.
Toch is dit niet altijd het geval. Want, zegt elke influencer wat ze écht van het merk en het product vinden? Of zijn ze gewoon een reclamebord voor het merk? Dat is vaak moeilijk te achterhalen of in te schatten. Ze krijgen immers betaald door een merk en die is hun werkgever op dat moment. Jij valt je werkgever toch ook niet in het openbaar af als je er werkzaam bent?
Influencers die aan greenwashing doen?
Een voorbeeld uit de praktijk was een influencer die nooit eerder openlijk over duurzaamheid op Instagram sprak, veel verre reizen maakte en producten en nieuwe kleding bij de vleet kocht. De influencer ging ineens naar de andere kant van de wereld om plastic consumptie te bespreken. Dat kwam volledig uit de lucht vallen.
Een andere influencer vertelde enthousiast over de geweldige samenwerking met een (HEEL) groot merk en dat ze zeer betaalbare duurzamere kleding gaan produceren en zij daar de ambassadeur voor zou zijn. Nogal ondoordacht van deze influencer want T-shirts voor €2 kúnnen niet duurzaam geproduceerd zijn.
Of bovengenoemde samenwerkingen pasten bij de influencers weet ik niet. De intenties van de influencers in kwestie ken ik ook niet. Wat ik wel weet: ik kan jou waarschuwen voor influencers en merken die aan greenwashing doen.
Als influencers ogenschijnlijk nooit geïnteresseerd zijn geweest in het milieu of duurzaamheid en jou van de één op de andere dag zonder context vertellen dat ze een samenwerking hebben met een merk dat duurzaam wil zijn, ben dan kritisch.
Kijk kritisch naar content
Groen doen is booming business. Wat ik het belangrijkst vind? Dat alle mensen die online iets verkondigen, echt achter hun standpunt staan en écht zijn. Zie jij dus iets voorbij komen op Instagram of een van de andere socials en komen ineens de posts niet overeen met content van voorheen? Stel jezelf dan vragen of het geloofwaardig is.
Een bezoekje aan de website van die persoon en het merk kan ook helpen. Samenwerkingen moeten volgens de reclame code commissie benoemd worden. Greenwashing is dus ook van toepassing op bijvoorbeeld instagram. Stel jezelf de vraag of de content die je voorgeschoteld wordt oprecht is, of onderdeel van een campagne die eigenlijk niet bij de lifestyle of visie van de influencer past. Want influencers die aan greenwashing doen zijn ingehuurd door grote bedrijven om jou aan te sporen om meer te kopen. Want in the end… draait het die grote bedrijven om het slagen van de campagne en de winst die ze ermee behalen.
Disclaimer: Duurzame initiatieven bewonder ik en ben ik voorstander van. Dus ook duurzame initiatieven die meer mainstream worden dankzij influencers. Ik wil alleen dat je voor jezelf denkt en nazoekt of je niet gepusht wordt door een influencer iets te kopen wat onethisch of niet duurzaam is – onder het mom van groen doen. Daarnaast ben ik in geen geval een heilig boontje; ik ben geen vegetariër of veganist, kocht jaren geleden nog fast fashion (gestopt in 2013) en koop levensmiddelen in plastic verpakkingen. Ik blog wel sinds 2009 over duurzame keuzes in mijn leven. Ik heb samenwerkingen afgeslagen voor sportkleding, sportschoenen, horloges en sieraden omdat deze niet overeen komen met mijn blog, duurzame lifestyle en waar ik achter sta.
Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.
Slow living op Mrs.Stilletto met Geluk, Reizen en Duurzaamheid in de hoofdrol
Welkom op mijn slow living blog Mrs.Stilletto over
*Landelijk, groen en gelukkig leven op hoge hakken*
Vanwege mijn persoonlijke ervaring met slow living deel ik mijn slow living lifestyle artikelen op dit blog met landelijk, groen en gelukkig leven op hoge hakken in de hoofdrol.
Heb je vragen of wil je contact met mij opnemen? Mail me hier: info(at)mrsstilletto.nl
Geef een reactie